I år var vi i Sørreisa

Referat fra MeiteMackens Venner tur, 2012

Atter en gang gikk turen til Bygda i bløming - Sørreisa. Siden Bjørn skulle kjøre den lange veien hjem til Sandefjord i meitemack-helga, ble turen flyttet frem til tirsdag - fredag. Dette var avtalt i god tid. Når dagens nærmet seg var både Yngve og Bjørn i bygda, og FJ kom allerede på mandagen, og vi tre brukte dagen med å ta en tur opp til Rabban for å plukke multebær.

Tirsdag

På tirsdagen var FB ventet på Bardufoss flyplass kl halv 3. Mens Bjørn og Yngve handlet inn basisvarene; mat og drikke i rikelige mengder, kjørte FJ opp til flyplassen for å hente Oslo-boeren. Men etter å ha saumfart alle reisende, var det ingen FB se. Merkelig. Ringe-ringe... Jo, han hadde bestilt billett, til uka etter... krise-krise..

Det ble fattet noen kjappe beslutninger, og vha. noen kjappe tastetrykk på nettet, fikk FB bestilt ny billett oppover neste dag. Hjemturen kunne han kjøre sammen med Bjørn på lørdagen. Men uansett, dette var litt småflaut..

Vel-vel, sånt kan skje den beste. Vi tre andre kjørte opp til Johnstua, og som alltid første dagen, er man gira på å få sjekket fiskeforholdene. Så vi bestemte oss for å gå innover til Jonvann/Kamplivannene. Der var det fine forhold, 13-14 grader og lett vind. Vi fikk 2-3 stykker i Jonvatnet. Videre til det nærmeste Kamplivatnet et kvarters gange unna. Bet gjorde den her også. Brukbart, men ikke overstadig gode forhold. Tydelig at man måtte slite litt for fangsten.

Kaffe og mat hører jo med - lammepølser og tacopølser.. Hallo!! Lettvindt, men ikke helt i pakt med Meitemack-tradisjonen, der det legges ned adskillig mer innsats i fersk ørret pluss diverse go’saker innbakt aluminiumfolie. Å coole ned foran bålet og mimre og tenke og prate om året som har gått, er alltid fint. Årene går ubønnhørlig, og de to eldste var blitt rett under 60 år, og de to andre er godt på vei de også. Fremdeles er vi alle tilsynelatende ved god helse, og det skal vi være glade for. Litt rukkel i hofter og knær må man regne med…

På veien tilbake var vi innom Bizzissen - et lite vann med mest småfisk, der de fleste ble kastet ut igjen. Noen var likevel "takanes". Så en svipp nedom Vegavann, ikke kjent for å være enkel å ha med å gjøre, og det ble med et solid napp hos Yngve, men den slapp, slauren!

Utpå kvelden var vi tilbake ved hytta. Kortspilling var jo ikke aktuelt, da vi manglet fjerdemann. Derimot kan vin og øl nytes uavhengig av antall deltakere. Og det er igjen tid til prat om alt som renner en i hu, om dagens virkelighet på så mange områder. I halv ett-tida var det tid for å finne dyna.

Onsdag

Frokost i 9-tida. Planene ble lagt opp etter FBs ankomst til Bardufoss. Så veien gikk derfor nedi Stabbursvann. Labert bitt, bare tre fisker i alt. Her måtte det tas et grep for å få inn litt mengde. Så derfor gikk vi innover til Øvre Meitemack-tjønn (nøyaktig stedsangivelse gis ikke..). Har fangsten vært laber i andre vann, så er dette vannet en sikker vinner. Så også denne gangen, det er nesten slik at ørreten her er FOR bitevillig. Etter å ha rasket til oss en god del, gikk veien tilbake til Johnstua, hvoretter vi kjørte ned til bygda. FB kom med bussen i halv 5-tida. Da er første stopp sportsbutikken, noen sluker må man ha for å supplere beholdningen. Så er det turen innom ho Johanne litt kaffe og sånt. Litt oppstandelse pga et fotografi som var å finne her... og modern ble søkkimponert da FB etter to sekunder hadde tatt bilde av bildet, og viste det i forstørret utgave på mobilen.. Den rene tryllekunsten.. Jaja - tidene forandrer seg, og ikke greit å henge med for 92-åringer.

Deretter gikk veien opp til hytta igjen. Det var litt seint for å ta en fiskerunde, så vi benket oss heller rundt ildgrua ute på plattingen for litt lyging og øl-kos i en god times tid. Litt kjølig, så vi trakk innendørs for hund-spilling. Det ble et par hovedrunder, der Y og FJ fikk et strek hver. Det er noe med denne bortsettingen.. for når FB og Bjørn sitter på tvers ovenfor hverandre, så er det en tendens til at det blir Y eller FJ som ryker på et tap. Merkelig, mistenkelig.. det er et eller annet her, noe som et par dager senere skulle bli et hett tema...

I 21-tida ble det ordnet til for middag. Vi hadde nemlig kjøpt ferskt kjøtt fra Uruguay, kjøpt på Rema. Den var mistenkelig mør, og i tillegg ble den saltet med Maldon-salt som hadde stått på hytta siden forrige tur her oppe. Litt rar lukt av det, men salt holder seg jo godt... Vel, vel, kjøttet ble stekt på grua og sopp og grønnsaker og saus ble laget. Og servert. Vi syntes at det var en merkelig guffen lukt, men om lukten var rar, så var smaken verre. MYE værre.. Det smakte fælt, ikke spiselig. Dermed ble det kun grønnsaker, sopp og saus til middag denne kvelden. Ikke helt etter planen, men i og for seg helt greit, for vi var sultne og sausen var utmerket. Men biffen ble revemat. Selv de få bitene vi smakte på førte til at vi ble litt ugne i magen, men tror kanskje at det mest var psykisk pga den guffne lukta og smaken.

Vel innendørs kompenserte vi biff-miseren med øl og vin og cognac og Jagermeister, og med mer kortspilling. FJ hadde en av disse kveldene da han plutselig "vrir til hjerter" i hund-spillinga allerede i halv 11-tida. Han slet seg gjennom halvannen time, og ikke hjalp det å ta et par cognac´er heller. Det ble leggetid halv ett, de gamle gutta holder ikke koken på samme måte som i tidligere dager, og alkohol-konsumet blir stadig mindre. Greit det, forsåvidt.

Torsdag

Det var en som våknet opp og var skikkelig guffen - FJ. Hodepine og uggen og slasen. Ikke godt å si hva årsaken kunne være, kanskje var det gårdagens middag. Etter en tid på sofaen, og en paracet, så kom han seg brukbart, og etter en stund gikk turen oppover til Vakkerhumpen, der navnene ble innskrevet, og vi gikk videre ned til Sommerrovatnet. Flott sol og en syltynn bris, egentlig ikke det beste fiskeværet. Sol er sjelden bra. FJ fikk et par, og Y fikk en. Ikke allverden altså, og veien gikk innover til Jonvatnet. Veldig liten respons her og. Tydelig at det var stilt overalt, for er det dårlig i ett vann, så er det gjerne dårlig i de fleste. Vi gikk videre til Kamplivatnet ,Veltavann og opp til Sætervatnet. Kun noen småpinner som ble kastet ut igjen. Ved Sætervannet ordnet vi til bål, kokte kaffe og gjentok pølsesuksessen fra forleden dag. Hmmm, har vi redusert krava til ørretmiddager?? Tid for å skjerpe oss her.. Nydelig i det fine været, man undervurderer lett den flotte naturopplevelsen dette er. Deilig bare å slappe av med kaffekoppen i lyngen.

På veien ned fra Sætervatnet forsøkte vi oss i vannet rett nedenfor, et vanskelig vann der det er muligheter på de første par kastene. Og sannelig, her fikk FB en halvkilos ørret, på første kastet.  Så er det fullstendig slutt, ikke antydning til noe mer. Merkelig det der.. Etter noen kast i Jonvannet uten resultat, gikk vi til det berømte Øvre Meitemacktjønn. Men sannelig, også her hadde fisken gått i hi. Vi fikk i alt bare 5-6 stykker, og det er usedvanlig lite. Men skitt au, ikke så viktig, vi har nok fisk fra før.

I 20-tida var vi tilbake ved hytta etter en flott tur, dog med lite fisk. Litt mat, og så kortspilling, øl og vin. Alltid mye som foregår rundt kortbordet, skeive kommentarer av alskens sort. Gjengen var vel i seng i ett-tida.

Fredag

Som nevnt ble planene endret litt ift de vanlige rutinene, da Bjørn og Frank B. skulle kjøre sørover tidlig på lørdagsmorgenen. Så dagens prosjekt ble å sage ned en stor råtten bjørk, og ikke minst få den prekivert i håndterlige størrelser og ryddet vekk. Det var en hel sjau å få kappet den tykke bjørkestammen med sag, det knep hvor man enn forsøkte. Men jobben ble gjort. Så var det tid for rydding av hytta og nedfart. Vel nede hadde FB noen ærender her og der, før vi møttes hos moderen. Bjørn og FB dro til huset til Bjørn uti Tømmervika, mens vi to andre fikk ordnet oss og dusjet hos moderen, og vi kjørte til Tømmervika vi også. Frank B hadde ikke sett ny-huset til Bjørn, og fikk en omvisning. Veldig fint har det blitt.

Det var omsider tid til å lage turens første ørretmiddag. Og et var sannelig på høy tid også, nå hadde det gått i pølser og bedervet biff. Vi bør skjerpe oss her, og spise det vi høster av naturen, og ikke langveistransportert mat. Kortreist mat er ferskest og best, og mest miljøvennlig. Og egenfisket ørret må jo så absolutt kalles kortreist mat, der det høstes av naturens skattkammer. Det ble ordnet til et flott måltid, pent servert og med god vin til. Og så må det diskuteres litt politikk og mat og business etc etc. Meningen var å ta et par kort-runder til, men plutselig var det par av de voksne herrene som gikk fra å våre 50+ til å bli 5+.. For FJ foreslo å bytte litt på sitteplassene, men det ville ikke FB være med på.. Etter noen minutters stillingskrig og forsiktig lirking og dytting og mekling fra de to andre, gikk FB med på å flytte seg, dog motvillig. Og da gikk det jo ikke bedre enn at FB endte med å få halve kortstokken, der alle kortene var i serien 2 - 9.. Dermed gikk hundspesialisten på tre raske enkelttap, dvs et hovedtap, forøvrig hans første på turen. Og det ble tegn til småkjekling pga dette med posisjonering rundt kortbordet. Gutter – for helsike - dette går fanden steike ikke an!! Kan ikke gå fra 50+ til 5+ på denne måten, for en uvesentlighet. Nåvel, skal ikke bedrive noen skyldfordeling i dette referatet, men dette var nå egentlig bare tøys og tull..

Dermed ble det ikke mer hundspilling på turen, og det ble da kun spilt 5 hovedrunder (av reglementert 10). Men det var forsåvidt greit at vi ikke satt utover natta og spilte kort og pimpet øl, for det var to som skulle avgårde neste formiddag, og huset skulle ordnes i stand før avgangen. Så alt i 22-tida takket vi for årets Meitemack-tur. Vi hadde hatt fint vær hele tiden, i en sommer som hadde vært våt og kald nordpå.

Yngve og Frank stakk en tur innom pubben for et par øl., og for å se litt til klientellet. Må sannelig si at det var mangt og meget å observere, også her. Vi var hjemme hos modern ved midnatt.

Dermed var årets tur slutt. På lørdag formiddag startet Frank B. og Bjørn på den lange veien til Oslo og Sandefjord. Vi to andre tok turen opp til Rabban igjen og plukket noe multebær. Vel tilbake gikk veien nordover for Frank, via inngifte-slekta i Lyngen og videre til Kokelv.

Konkurranser

1. Fiskekonkurranse

Denne gangen ble fiskekonkurransen et noe ujevnt løp. Sekretæren må ha hatt alle marginene med seg. Poengmessig fikk han 62 poeng, av totalt 139 for oss alle. Frank B var jo adskilling handicapet pga forsinket ankomst. Så fisekonkurransen var det Yngve som vant relativt komfortabelt i år.

2 Hundkonkurranse

Vi rakk altså bare rekortlave 5 runder av de foreskrevne 10 som egentlig skal avvikles. Det er et problem å få tid til å avvikle alle rundene, muligens bør vedtektene endres slik at vi har et lavere antall runder som mål. Yngve er stort sett den som sliter i bunnen i kortspillinga, uvisst av hvilken grunn. Og Bjørn og Frank B er de største luringene. Men som tidligere nevnt, det ser ut til at sitteposisjonen har betydning her. Sekretæren vil for neste gang foreslå at man på dette gjør en rotasjon i posisjonene slik at man unngår diverse ønskeposisjoner, og derav småkrangel.

Yngve gikk på tre tap, Frank B og Frank J ett hver, mens Bjørn klarte seg uten tap.

3. Tilleggsøvelser

Disse består av tre fritt valgte øvelser. Den ene var å tippe et resultat i en landskamp i OL-håndball som gikk på radioen. Da var det vel igjen ca 10 minutter av kampen. Yngve tippet norsk seier 30-27, Bjørn tippet 30-26, FJ 32-27 og FB 34-29. Fasiten viste seg å bli 31 - 25.

Den andre øvelsen var som vanlig kast med stang for å treffe tre mål i terrenget. Her vant Frank J.

Og nå er det bare å si at den tredje øvelsen har jeg ikke fått med meg, dvs husker den ikke, og ikke har jeg notert den ned heller... Pyttsann.. jeg har uansett resultatet.

Sluttresultat, konkurranser

I hundkonkurransen hadde som nevnt FB og FJ et hovedtap hver, og begge hadde 7 enkelttap, og dermed lik score (7 poeng). Og Yngve og Bjørn kom på delt tredjeplass i tilleggskonkurransen, derav 2.5 poeng hver.

Resultatet ble dermed:

4. Frank B

2.5

13.5 poeng

Bjørn gratuleres som ÅRETS MEITEMACK 2012!!

Da er det bare å si lykke til neste år...